xxx

AYAM KAMPUNG
Mula diternak pada 1997. Pada masa ini terdapat 3 reban dua tingkat untuk ayam dewasa, 1 reban besar untuk anak ayam sederhana, 2 reban kecil untuk anak ayam.
LEMBU
Mula diternak pada 2003. Terdapat kandang yang berukuran 12'x32'.
INKUBATOR / ALAT PENETASAN
Mula digunakan pada 2003. Aktiviti membuat dan menjual inkubator dilakukan secara kecil-kecil.

################################################################################################

Friday, October 8, 2010

DESIGN REBAN DITERIMA

Hari Rabu(6/10) ambil design reban JPV- tak puas hati dengan design tu. So bincanglah dengan mereka design yg ingin dibuat. Yg syoknya design saya diterima coz hampir semua bahan yg dibekalkan akan digunakan. Esok tukang akan datang dan akan order barang tambahan.

Gambar perkembangan reban tu later in new post.


Ini floor plan reban. Member tengah siapkan plannya 3D. JPV mungkin nak gunakan untuk E-Kasih. InsyaAllah, inkubator saya akan digunakan oleh member-member E-Kasih.

Reban yg terbaru fully covered dengan BRC dan berbumbung.Akan ditempatkan dalam each room(7'x9') 1jantan dan 8 betina. So 8 bilik ( 8 betina - 50 biji telur sehari yg boleh dieramkan). Anak ayam dalam room 4' x 10'. Kawasan 10' x 24' untuk ayam pelbagai saiz.Semua except anak ayam akan dikeluarkan early evening selepas telur dikutip.

Tinggi reban ni 11 kaki  sbb tiang (3''x3'') 10 kaki yg duduk atas dua batu blog 1 kaki. Bumbung V shape (x tau term yg tepat) 

Bila dah siap nanti termenunglah sang monyet untuk cari idea baru nak kidnap telur dan telur yg dieramkan konfiden baik.

 MEMBER BLOG. ADA ADVICE OR KOMEN?

4 comments:

  1. salam bang razali..
    kalau bole mintak share kan plan layout reban yg diluluskan oleh JVP tak?

    terima kasih

    ReplyDelete
  2. Pastikan cik Ti tak boleh masuk.....setiap mlm....seekor ayam saye hilang.....satu bulan...30 ekor.....rugi rasenye.

    ReplyDelete