xxx

AYAM KAMPUNG
Mula diternak pada 1997. Pada masa ini terdapat 3 reban dua tingkat untuk ayam dewasa, 1 reban besar untuk anak ayam sederhana, 2 reban kecil untuk anak ayam.
LEMBU
Mula diternak pada 2003. Terdapat kandang yang berukuran 12'x32'.
INKUBATOR / ALAT PENETASAN
Mula digunakan pada 2003. Aktiviti membuat dan menjual inkubator dilakukan secara kecil-kecil.

################################################################################################

Friday, March 19, 2010

CUTI-CUTI & ZIARAH ORANG TUA

Masa ni berada di rumah kakak di Subang Jaya. Adik beradik(4org) -3 di SJ,USJ dan Subang Permai, Abg di Batu Caves. saya seorg je di Melaka. Org tua tinggal bersama kakak dan adik perempuan.

Walau pun bercuti handphone tetap "on". Baru sekejap terima call dari Kepis, N.S. nak ambil inkubator-kena tangguh ke Sabtu sbb balik petang ni.

Bila baca blog CITYPULL, geram rasanya sbb pernah mengalami yg sama. Masa tu orang atau ...... ni nak share ternak lembu. Bila dengar syarat-syaratnya mula nak muntah depan dia supaya dia tahu muntah org miskin dgn org kaya sama je. Bila saya tetap sharing of profit secara Islam, tercegang kawan tu. Last sekali terkeluar dari mulut saya "you keep your money to yourself","Money is not everything but everything needs money" sbb member speaking berabuk. Hingga hari ni tak nampak btg hidungnya.

Secara peribadi, jatuhnya lintah,cacing dan keli sebab market yg dikawal oleh bangsa ........... (faham-faham le). Ayam kampung ni since 1997 saya berani cakap sentiasa tak cukup supply. Kalau ada kawan nak market ayam kampung call saya.InsyaAllah member ni akan borong.

Mula dari hari tu saya berazam biarlah jatuh bangun ternakan hasil titik peluh sendiri.

No comments:

Post a Comment